tisdag 17 juni 2014

Kanelknutar

Idag var jag tvungen att baka för jästen gick ut. Hittade ett recept på kanelknutar i min favorittidning, Hembakat, som jag var tvungen att testa. Jag föredrar kardemumma som fyllning i bullar men det blev rätt okej det här oxå.

Ingredienser
1 msk hel kardemumma  
5 dl mjölk, rumsvarm  
50 g jäst
1 tsk salt
1 ½ dl strösocker  
1 ägg
150 g smör, rumsvarmt
13–15 dl vetemjöl

Fyllning
150 g smör, rumsvarmt

1 ½ dl rörsocker  
1 tsk vaniljpulver
2 msk mald kanel

Sockerlag
1 dl vatten
 
1 ½ dl strösocker

Garnering
pärlsocker


Gör så här
Mortla kardemumman och tillsätt den i mjölken. Lös jästen i kardemummamjölken och tillsätt övriga ingredienser. Spara någon dl av mjölet till utbakningen. Låt jäsa under en bit plastfolie i 1½ timme.
Arbeta degen i maskin i ca 7 min (för hand dubbla tiden), tills den känns blank och smidig.
Sätt ugnen på 230 grader. Vispa ihop alla ingredienser till fyllningen till en jämn massa med elvispen.
Kavla ut degen till en stor rektangel. Bred på fyllningen på hela degen och vik sedan den ena halvan över den andra så att den blir dubbel.
Skär ca 25 remsor, 3 cm breda. Vrid båda ändarna åt varsitt håll och snurra remsan runt fingrarna till ett knyte. Stoppa in ändarna under bullen och lägg den på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i 60 min.
Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 15 min. 
Koka upp vatten och socker tills sockret har löst sig. Pensla bullarna med sockerlagen så fort de kommit ut ur ugnen. Strö på pärlsocker och låt bullarna svalna på galler.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar